FANDOM

30 St Mary Axe 2

constructie 30 St Mary Axe

30 St Mary Axe

30 St. Mary Axe (of de Swiss Re-toren) is de meest markante wolkenkrabber van de skyline van Londen. De toren, die vanwege de typische vorm in de media al snel werd omgedoopt tot 'de Augurk', is ontworpen door Norman Foster, met medewerking van voormalig partner Ken Shuttleworth en het ingenieursbedrijf van Ove Arup. Volgens de Britse architect is het de eerste 'ecologische wolkenkrabber' ter wereld. In 2004 won Foster met het gebouw de RIBA Stirling Prize, de belangrijkste Britse architectuurprijs.

geschiedenis

Met 180 meter qua hoogte het tweede bouwwerk van de binnenstad en het zesde van heel Londen - staat midden in de City, het financiële district van de Britse hoofdstad. De toren verrees op de locatie van het voormalige Baltic Exchange, een laag gebouw dat zwaar getroffen werd door een bomaanslag van de IRA in 1992 - de stenen gedenkbankjes aan de voet van de huidige bebouwing herinneren aan deze ramp.

vorm

De wolkenkrabber van verzekeraar Swiss Re is op 28 april 2004 geopend. Aan de onderkant is het gebouw uitlopend en aan de bovenkant aflopend; de middelste verdiepingen hebben dus het meeste vloeroppervlakte. In totaal beschikt 'the Gherkin' over 76.400 vierkante meter kantoorvloer, verdeeld over 41 verdiepingen. Door het betrekkelijk smalle voetstuk van het gebouw, krijgen de omliggende straten veel licht en lucht.

constructie

Het gebouw wordt gedragen door een skelet van diagonal en verticale stalen balken die een ruitvormig patron vormen. Door dit concentrische gevelskelet zijn inwendige draagmuren en zuilen overbodig, waardoor uitstrekte en ononderbroken kantoorvloeren mogelijk zijn. Het geraamte is bekleed met een huid van dubbel glas. In de top van de augurk is een besloten club ingericht, met een spectaculair 360-graden panorama over de stad. In het puntje van de kruinruimte zit een lens van ongetint glas - extra opvallend tussen alle getinte glasplaten. De glazen oculus is het enige gebogen stuk glas dat het gebouw bevat.

ecologisch

Met 30 St. Mary Axe heeft Foster geprobeerd een nieuwe standaard te zetten op het gebied van ecologisch bouwen. Het energieverbruik van het gebouw is slechts de helft van het verbruik van een 'normale' toren van een vergelijkbaar format. De ronde vorm houdt energie vast en laat de wind langs glijden, zodat de constructie minder onder druk komt te staan. De 'gordijnmuren' van verschillende glaslagen houden in de winter de warmte binnen en geleiden in de zomer de warmte naar buiten. Speciale schachten laten frisse lucht en daglicht toe - van het laatste zoveel dat het elektrisch licht vaak uit kan blijven. Deze zes 'lichtgangen' slingeren onder de glazen huid naar de top. Dit zijn volgens de architect de longen van het gebouw: ze breken het interieur open, vormen doorkijkjes naar andere verdiepingen en geven de werkruimtes diepte.

Norman Foster

Toch is het volgens sommige kenners niet zozeer het duurzame maar het esthetische aspect van 30 St. Mary Axe dat navolging zal vinden. Zij zien de Augurk als model van een nieuwe richting in het bouwen, een richting met aandacht voor de sculpturale mogelijkheden van architectuur, wellicht ingeluid door Frank Gehry's Guggenheim museum in Bilbao. De combinatie van computergestuurd ontwerp en nieuwe bouwmaterialen biedt de architect van de eenentwintigste eeuw de mogelijkheid reusachtige beeldhouwwerken te creëren. Opmerkelijk is dat vrijwel simultaan met Britse Augurk, in Barcelona aan een gebouw met een vergelijkbare vorm gewerkt werd: de Torre Agbar van architect Jean Nouvel.

receptie

Door de combinatie van de karakteristieke vorm en de onmogelijke officiële naam is 30 St Mary Axe van meet af aan een populair doelwit geweest voor spotnamen - niet zelden seksueel getint. De alias die tijdens de constructie het meest in de Engelse pers voorkwam was 'erotische augurk,' later verkort tot het makkelijke 'de Augurk.' Aanvankelijk had het publiek twijfels bij het extreme ontwerp van Lord Foster, maar de iconografische kwaliteit van het gebouw bewees zich vrijwel direct - 30 St. Mary Axe is al decor geweest in meerdere films, variërend van Woody Allen's Match Point tot de blockbuster Basic Instinct 2.