FANDOM

École des Beaux-Arts

École des Beaux-Arts

De École des Beaux-Arts was een invloedrijk, toonaangevend opleidingsinstituut in de negentiende eeuw in Parijs. De École was de opvolger van de Academie Royale d'Architecture, waaraan al sinds 1671 onderwijs werd gegeven en onderzoek werd gedaan. Architectuurstudenten kregen er een op klassieke vormentaal gestoelde, weelderige bouwstijl onderwezen die wereldwijd als een toepasselijke vorm werd gezien voor representatieve bouwwerken, zoals regeringsgebouwen, musea en bibliotheken.

Aan de École des Beaux-Arts werden vanaf 1885 volgens de klassieke basis hoorcolleges gegeven over theorie, geschiedenis, bouwkunde en perspectief. De regels van de school waren erg streng. De leerlingen werden geacht een grote kennis te hebben van zowel de laatste bouwtechnieken als klassieke iconografie.

Grand Prix de Rome

In ateliers konden studenten werken aan hun creaties voor maandelijkse prijsvragen. Hoogleraar Julien Gaudet stelde het programma voor de prijsvragen samen. De belangrijkste te winnen prijs was de jaarlijkse 'Grand Prix de Rome'. Als je de Grand Prix de Rome won, ontving je als student een beurs voor een studie aan de Académie de France in Rome. Daar werd vooral gewerkt aan tekeningen en reconstructies van gebouwen uit de klassieke oudheid

Beaux-Arts

De École des Beaux-Arts liet haar invloed ook gelden buiten Frankrijk. Er kwamen buitenlandse studenten studeren, waaronder veel Amerikanen als Louis Sullivan en Charles Follen McKim. De laatste bracht vanuit de Parijse school neoclassicistische invloeden naar Amerika. Ook werden de architectuuropleidingen daar voortaan georganiseerd volgens het principe van de École des Beaux-Arts. Niet alleen in Amerika en Frankrijk, maar ook in de rest van de wereld verrezen veel gebouwen in de Beaux-Arts stijl. Ze wordt daarom ook wel gezien als de eerste internationale stijl van de vroege twintigste eeuw.

De studenten die aan het begin van de 20e eeuw, na het winnen van de Grand Prix, naar Rome gingen, waren daar erg vrij en begonnen zich ook voor moderne stijlen te interesseren. Ze ontwikkelden belangstelling voor actuelere thema's zoals stedenbouw; Franse stedenbouwkundigen als Tony Garnier, Henri Prost en Ernes Hebrard zijn allemaal afkomstig van de École. In de loop van de eeuw verloor de École steeds meer aanzien en uiteindelijk werd de architectuurafdeling in 1969 afgesplitst van de school.