FANDOM

Filename-brown-cafe-6

Binnenkant (Filename Brown Café)

't Aepjan

vooraanzicht van 't Aepjen

't Aepjen is de naam van het houten huis aan de Zeedijk 1 in Amsterdam dat rond 1550 werd gebouwd. Het huis is uniek in haar soort: het enige andere nog bestaande houten huis in Amsterdam is Het Houten Huis aan de Begijnenhof (in of kort na 1528).

Hout

Door de beperkte draagkracht van de veenachtige ondergrond en om meer ramen in de bouw mogelijk te maken, stond Amsterdam vroeger vol met lichte houten huizen. Om het ontstaan en de verspreiding van stadsbranden tegen te gaan, werd de bouwwetgeving in de zeventiende eeuw strenger en werden veel houten constructies vervangen door zwaardere stenen exemplaren. Hoewel 't Aepgen stenen zijmuren heeft, zijn de draagconstructie en de gevel volledig van hout. De houten gevelconstructie maakte het mogelijk de gevel overhellend te bouwen, waardoor er op de verdiepingen meer ruimte ontstaat. Omdat de gevel constructief slechts een zelfdragende functie heeft, kon deze rijkelijk worden voorzien van vensters.

Huis

Het huis beslaat op de begane grond een oppervlak van 5,6 bij 7 meter en heeft daarmee een bijna vierkante plattegrond. Nog origineel aan het huis zijn het houtskelet met muurstijlen, korbelen en sleutelstukken op de eerste en tweede verdieping, de oude balklaag op de begane grond, de spiltrap en het venster op de tweede verdieping en het staande beschot op de zolderverdieping. Het houtskelet is voorzien van sleutelstukken uit de renaissance, waardoor de bouwdatum maximaal teruggaat tot 1540. De oorspronkelijk aanwezige muurstijlen en korbelen op de begane grond zijn echter verwijderd, alsmede de kleine puntgevel. Rond 1800 is de gevel van nieuwe betimmering voorzien. Bij deze verbouwing zijn ook de vensters op de eerste verdieping, de kroonlijst en de horizontale beplanking vernieuwd. In 1878 werd het gebouw voorzien van de huidige houten winkelpui.

Functie

In het midden van de zestiende eeuw was het pand het woonhuis van Jan Claesz in 't Aepjen, aan wie het haar huidige naam dankt. Daarna heeft 't Aepjen lange tijd een commerciële functie gehad: in de achttiende eeuw was het een papierwinkel en in de negentiende eeuw een kruidenierswinkel. Het vermoeden bestaat dat het pand in een ver verleden in gebruik is geweest als herberg. Na de restauratie van 1986-7 werd de begane grond in gebruik genomen als horecagelegenheid "In 't Aepjen". De verdiepingen worden als hotelkamers verhuurd door het Barbizon Palace Hotel.

In de aap gelogeerd

De uitdrukking ´in de aap gelogeerd´, gebruikt voor iemand die in de problemen zit, is mogelijk afkomstig van ´t Aepjen. De uitdrukking zou zijn voorgekomen uit het feit dat het slecht toeven was in de herberg. De herkomst van de uitdrukking is echter allerminst zeker.